Agenda 2024

2 september De Bombardon 19.30 Lezing over kermisadel door John Vaessen
3 november De Bombardon 13.00 HVH foto-expositie
10 november ? 10.00 Natuurwandeling o.l.v. Lei Verschueren*
18 november De Bombardon 19.30 Filmvoorstelling "Aber der Kirche passiert nichts"
? ? Vrijwilligersactiviteit*
2 december De bombardon 19.30 Lezing Genealogie door Fred Baltus

* Deze activiteiten zijn alleen voor leden van de HVH.

Inloopochtend

Elke dinsdagochtend is er inloopochtend in onze ruimte in de BMV aan de Neerakker van 9.30 uur tot 11.30 uur.

Iedereen is van harte welkom!

Rundje Heitse

Een wandeling door Heitse met een gids van de Heemkundevereniging.

Dat kan een leuk idee zijn voor tijdens een dagje uit met familie of vrienden.

De prijs per groep van maximaal 15 deelnemers is €25.

Klik op de flyer voor meer info.

Fietstocht langs kapellen en kruisen in Heitse

Een fietstocht langs kapellen en kruisen in Heitse, onder leiding van gidsen van de Heemkundevereniging.

Ook dit behoort tot de mogelijkheden.

De prijs per groep van maximaal 15 deelnemers is €25.

Klik op de flyer voor meer info.

Activiteiten in het verleden

Lezing over de Peelrandbreuk op maandag 24 april 2023

Sociaal geograaf Theo van de Mortel, co-auteur van het boek Breuken in het land van Peel en Maas gaf een interessante lezing over de Peelrandbreuk. Hij werd hierbij geassisteerd door Dick van der Star, gastheer van het Landschap Geopark en Maasvallei i.o.

De Peelrandbreuk is een geologische breuk die zijn naam dankt aan het gebied de Peel. De breuk loopt in Nederland grofweg van Roermond, via Leudal tot het Noord-Brabantse Oss en scheidt de hoger gelegen Peelhorst van de langzaam naar beneden zakkende Roerdalslenk. Dit proces is nog steeds gaande en de gemiddelde verticale beweging langs de breuk is ongeveer 5 cm per duizend jaar. Langs de breuk komen nog aardbevingen voor, zoals bij Uden in 1932 en in Roermond in 1992. Deze laatste beving met een magnitude van 5.8 veroorzaakte schade in Midden-Limburg en staat bij velen ook in Heythuysen na ruim dertig jaar nog altijd in het geheugen gegrift.

De lezing werd wederom een druk bezochte activiteit van HVH!

Wandeling door Steyl op zaterdag 18 september 2021

Onder leiding van oud-Heythuysenaar Huub Geurts maakten we op zaterdag 18 september 2021 een prachtige rondwandeling door kloosterdorp Steyl. Eindelijk, na een periode van anderhalf jaar waarin vanwege Corona geen HVH-activiteiten mogelijk waren. De wandeling was al voor 2020 gepland maar kon toen niet doorgaan. Nu echter trokken wij bij prachtig weer met z'n allen naar het mooie Steyl. Huub wist de groep te boeien met interessante verhalen, over o.a. de Duvel, sigarenhandelaren, Arnoldus Janssen en de kloosters. Hierbij enkele impressies van deze mooie en informatieve ochtend. Door op een foto te klikken vergroot hij.

Geslaagde HVH-natuurwandeling op 12 oktober 2019

Met 24 belangstellende HVH-leden wandelde gids Jan van Horne op zaterdagmorgen 12 oktober onder fraaie weersomstandigheden vanaf de Busjop naar landgoed de Bedelaar. Onderweg werd herhaaldelijk gestopt en verteld bij opmerkelijke plaatsen zoals bij de grafheuvels bij de Busjop. Ook was er veel aandacht voor de gevolgen voor de natuur van de langdurige droogte. Tijdens deze drie uur durende themawandeling waarbij landgoed de Bedelaar werd bezocht, werd natuurlijk besproken welke invloed de acties van professor Dubois op de omgeving hadden gehad.

Dubois, die zich miskend voelde omdat de door hem gevonden missing link niet door iedereen erkend werd, wilde op zijn eigen landgoed semi exotische natuur creëren. Van zijn experimenten getuigen nog diverse bouwwerken zoals de ijskelder en de vleermuizen- en uilentoren. Gids Jan van Horne wist iedereen van het begin tot het einde met gedetailleerde wetenswaardigheden en anekdotes te boeien. Kortom een geslaagde activiteit.

HVH-wandeling in natuurgebied Waterbloem op 12 mei 2019

Op zondagmorgen 12 mei gingen bijna 30 HVH-leden met natuurgids Leo Verschueren wandelen in het natuurgebied Waterbloem bij Heibloem. Hoewel dit gebied vlakbij Heythuysen ligt, waren velen er nog nooit geweest. Tijdens de twee uur durende wandeling  vertelde Leo over de ontstaansgeschiedenis, de naamgeving, de typische flora en fauna en over de diverse waterlopen in dit gebied.  Ook aan de welgestelde grootgrondbezitters werd aandacht besteed. Tijdens de pauze trakteerde Leo traditiegetrouw zijn aandachtige toehoorders op een zelfgebrouwen drankje. Voor diegenen die er niet bij waren; het gebied is voor iedereen prima te belopen via het knooppunten wandelnetwerk, alleen zal gids Leo er dan niet zijn. De foto's  geven een impressie van deze activiteit.

Lezing over archeologie door Dion Stoop, januari 2018

Avondwandeling in Neeritter, juni 2017